Czy branża stolarki budowlanej wyhamowuje?
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ASM-Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie Związku Polskie Okna i Drzwi (POiD), branża stolarki budowlanej mimo odnotowanych wzrostów będzie mierzyła się z wieloma trudnościami.
Zagłębiając się w zebrane dane oraz analizując wnioski autorów można stwierdzić, że sytuacja polskiej branży budowlanej ma się dobrze, i po raz kolejny zakończymy rok ze wzrostem. W 2018 roku wyprodukowano ok. 24,7 mln sztuk okien i drzwi, a więc o 5,2% więcej niż w 2017 roku i o 10,4% więcej niż w roku 2016. Mimo iż jest to wynik dodatni, trudno nie zauważyć spadku dynamiki wzrostu produkcji stolarki otworowej w całej UE. W 2018 roku w krajach Wspólnoty wyprodukowano okna i drzwi za kwotę 46,89 mld EUR, a więc jedynie o 0,8% więcej niż w 2017 roku. Oczywiście odnotowana w 2018 roku niska dynamika wzrostu r/r jest częściowo wynikiem wyższej bazy odniesienia. Jednak analizując sytuację na rynkach europejskich możemy mówić o sygnałach słabnących wyników europejskich.
Dzięki bardzo mocnemu eksportowi, który ciągle rośnie dla polskich producentów, europejskie spowolnienie rynku jeszcze tak bardzo nas nie dotyka. Polska nadal jest największym eksporterem okien i drzwi w Europie. W 2018 roku wyeksportowaliśmy okna i drzwi za ponad 2,1 mld EUR, a więc o 10,7% więcej niż w roku 2017. Potwierdzeniem doskonałej kondycji polskiego eksportu jest również fakt, iż ilościowo stanowi on 46,3% w łącznej produkcji stolarki budowlanej w Polsce - Komentuje Beata Tomczak - Majewska z ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku.
Ciągle rosnąca pozycja polskiej stolarki otworowej w Europie może napawać optymizmem, jednak z drugiej strony zauważalne wyhamowanie dynamiki wzrostu na naszym kontynencie może, a nawet powinno budzić pewien niepokój. Dużo łatwiej osiąga się dobre wyniki działając na rosnącym rynku, największe wyzwania dotyczące wzrostów pojawiają się wówczas gdy nadchodzi stagnacja. Sytuacja w Europie, czyli koniec hossy i nadchodząca stagnacja są też wynikiem zakończenia się w kilku krajach dopłat do termomodernizacji. Nie da się ukryć, że w państwach takich, jak Francja czy Włochy to właśnie modernizacja była kołem napędowym sprzedaży stolarki, z czego wiele polskich przedsiębiorstw skorzystało. Należy jednak pamiętać że kraje UE to nie koniec świata i tak jak dziś mamy program dofinansowania do termomodernizacji w Polsce, tak i inne tego typu możliwości mogą mieć miejsce w innych regionach, również spoza UE. Miano największego eksportera zobowiązuje nas do oferowania wyrobów najwyższej jakości, ale dzięki temu możemy spokojnie konkurować na każdym rynku, budując jednocześnie świadomość silnych polskich marek. - mówi Magdalena Cedro - Czubaj, dyrektor marketingu w Oknoplast, członek zarządu Związku Polskie Okna i Drzwi
Nie tylko Europa
|
Prezentowane wyniki oraz ogólna sytuacja w Europie są mocnymi sygnałami dla polskich producentów z branży stolarki otworowej. Powinny wzbudzić kreatywność w działaniu, tak aby znaleźć rozwiązania, które zapewnią im oderwanie się od słabnących wyników europejskich i wytyczenie nowej, własnej ścieżki, aby nadal budować potęgę polskiej branży. Takim rozwiązaniem może okazać się patrzenie dalej niż granice Unii Europejskiej. Kraje spoza UE to nadal duża egzotyka jeżeli chodzi o kierunki eksportu polskiej stolarki budowlanej. W 2018 r. do krajów spoza UE trafiły produkty stolarki otworowej z Polski o łącznej wartości 155,1 mln EUR, co stanowi bardzo niewielki procent w stosunku do wartości 1 950,8 mln EUR tego co wyeksportowano do krajów UE.
Oczywiście działania związane z eksportem produktów do krajów z innych kontynentów niosą za sobą dużo wyzwań oraz problemów związanych chociażby z legislacją, kulturą, czy logistyką. W tym całym procesie wymagającym ogromnej wiedzy i odwagi nie można zapomnieć o problemach z jakimi już dziś zaczynają spotykać się polscy producenci. Jednym z najbardziej pilnych tematów są przecież problemy kadrowe zarówno wśród pracowników wysoko wyspecjalizowanych, jak i produkcyjnych. Taka sytuacja automatycznie przekłada się na wzrosty wynagrodzeń, a co za tym idzie przyszłą konieczność podnoszenia cen produktów produkowanych w Polsce. Nie ma co ukrywać, że bardzo dobry stosunek ceny do jakość produktów polskich był jedną z największych przewag nad konkurencją z innych krajów, dzięki czemu udało się polskim firmom zdobyć wiele europejskich krajów. Najbliższe lata będą ogromnym sprawdzianem umiejętności nie tyle produkcyjnych polskich przedsiębiorstw, a zarządczych i organizacyjnych. To będzie czas największych wyzwań z jakimi przyjdzie się zmierzyć polskiej branży stolarki budowlanej. Jak sobie poradzimy jako branża? Odpowiedzi na to pytanie znajdziemy na pewno w kolejnych edycjach raportów firmy ASM nt. rynku stolarki otworowej w Polsce.
Rola wykonawców w budowaniu świadomości marek
Współpraca producentów z wykonawcami wciąż zwiększa ich siłę w walce o klientów ostatecznych. Jak pokazują wyniki badania wskaźniki kooperacji wykonawców z producentami okien dachowych pozostają na wysokim poziomie. Świadczy to o silnym przywiązaniu do marki, która oferuje respondentom adekwatne do ich potrzeb wsparcie. Z kolei, rynek okien elewacyjnych charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem i wysoką aktywnością producentów w zakresie współdziałania z wykonawcami.
We współdziałaniu siła - z tego założenia zdają się wychodzić zarówno fachowcy montujący stolarkę drzwiową, jak i jej producenci. Marki oferujące drzwi wewnętrzne i zewnętrzne współdziałając z wykonawcami budują ich przywiązanie i lojalność. Fachowcy dzięki takiej współpracy mają możliwość szerszego poznania asortymentu danej marki. Jednak główną, obopólną korzyścią z takiej współpracy jest zwiększona moc dotarcia do klienta ostatecznego.
Na wykresach znajdują się marki, które uzyskały najwyższe wskaźniki ilościowe.
www.poid.eu
Nadesłał:
magdalena.wozniak@theimagine.pl
|