Budujemy dla pokoleń - Związek POiD podsumowuje rok 2021


Budujemy dla pokoleń - Związek POiD podsumowuje rok 2021
2021-12-17
W czwartek 16 grudnia odbyło się spotkanie Rady Związku POiD, na której m.in. odbyło się podsumowanie działalności Związku w 2021. Była to również okazja do dyskusji na temat obecnej sytuacji firm członkowskich Związku POiD.

Kolejny rok upływa pod znakiem COVID -19. Gospodarka wciąż odczuwa jego oddziaływanie poprzez bezpośredni wpływ na produkcje i popyt, na zakłócenia łańcucha dostaw oraz spowodowanie zakłóceń na rynku finansowym.

Wasze komentarze (0):

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy.


Dodaj Komentarz »


System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl

Według statystyk Banku Światowego, z powodu pandemii COVID-19, światowy PKB skurczył się o około 3,5% w 2020 roku. Wraz z wejściem w 2021 r. aktywność gospodarcza w wielu krajach zaczęła się odradzać i częściowo dostosowywać do ograniczeń pandemicznych. Badania i rozwój szczepionek poczyniły przełomowe postępy, a wiele rządów opracowało również różne polityki mające na celu stymulowanie ożywienia gospodarczego. Obecnie globalna liczba przypadków koronawirusa COVID-19 przekroczyła 250 milionów, uważa się jednak, że epidemia jest w zasadzie pod kontrolą.  Stąd spodziewany jest wzrost gospodarczy. Za wcześnie mówić, że świat wszedł w okres powrotu do zdrowia po epidemii COVID-19. Wciąż dostosowujemy się do hybrydowej rzeczywistości w każdym obszarze życia. Szczególnie widać to w branży stolarki otworowej, która szybko znalazła rozwiązania pomagające utrzymać dobrą hossę. Również my jako organizacja reprezentująca branże stolarki otworowej przeszliśmy ekspresową drogę dostosowania działań do obecnej sytuacji i potrzeb branży. Bardzo mocno skupiliśmy się na  działaniach w ramach trzech obszarów : branży, środowiska i edukacji. Wszystkie łączy jedno hasło Budujemy dla pokoleń - które jest motywem przewodnim kampanii  DOBRY MONTAŻ, flagowego projektu społeczno-edukacyjnego, a od tego roku również ekologicznego - mówi Janusz Komurkiewicz, prezes Związku POiD

Branża

Ten rok jest szczególny dla POiD, ponieważ organizacja obchodzi jubileusz 25lecia. Na tę okazję Związek przygotował nową inicjatywę, która miała przełamać pesymizm związany z trudnym poprzednim rokiem 2020.

●POiD Building Awards

I tak jubileuszowy rok rozpoczął się inicjatywą POiD Building Awards, pierwszym konkursem, w którym okna, drzwi, bramy i fasady, a także rozwiązania smart zostały zaprezentowane w kontekście obiektów architektonicznych. Konkurs przypominał jak ważna dla rozwoju budownictwa i architektury jest branża, jak ważną rolę w tworzeniu zrównoważonego budownictwa odgrywają wysoce zaawansowane technologicznie rozwiązania okienne czy fasadowe. Powstała imponująca biblioteka, w której znajdują się wszystkie zgłoszone w tej edycji obiekty. Dzięki temu stanowią one inspirację dla projektantów i inwestorów.

● Kongres Stolarki Polskiej Online

Po rocznej przerwie Związek wrócił z kolejną, wyjątkową XI edycją Kongresu Stolarki Polskiej. To najważniejsze wydarzenie branżowe odbyło się w formie online, a jego tematyka była odzwierciedleniem wydarzeń ostatniego roku, które niewątpliwie przyspieszyło tempo zmian. Wraz z zaproszonymi ekspertami, przeanalizowaliśmy najważniejsze dla branży trendy, które wpływają i będą bezpośrednio wpływać na tworzenie modeli biznesowych na miarę dzisiejszych czasów i wyzwań.  Poruszono tematy związane z nowatorskimi strategiami biznesowymi napędzanymi przez monetyzację danych i rynki cyfrowe.  Analizowano cele zbliżające przedsiębiorstwa do osiągnięcia neutralności klimatycznej i stawiające je w czołówce wyścigu, w którym stawką jest konkurencyjność w dobie transformacji klimatycznej. Padły odpowiedzi na  pytania dotyczące tego, jak zbudować odporność łańcucha dostaw oraz możliwych działań zapobiegawczych w celu zachowania ciągłości logistycznej, efektywności operacyjnej czy racjonalności kosztowej. Prezentacje naszych ekspertów m.in. z  ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku, BCC, EY, Kirov Strategic Negotiators, Microsoft Technology Center czy PwC Polska, zgromadziły przed ekranami audytorium trzykrotnie większe niż podczas stacjonarnych edycji - komentuje Paweł Wróblewski, dyrektor zarządzający w Związku POiD.

● Łańcuchy dostaw

Rok 2021 przyniósł największy kryzys surowcowy oraz najwyższe podwyżki surowców w historii. Szczególnie niebezpieczne dla polskich przedsiębiorców były wciąż rosnące ceny drewna oraz nieuregulowana polityka sprzedaży drewna poza granice kraju. W marcu została powołana grupa zadaniowa, w ramach której ustalona została ścieżka działania w ramach przywrócenia równowagi na rynku drzewnym. Związek POiD wraz z innymi organizacjami, a wśród nich   Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego,  Polski Związek Okien i Drzwi, Polski Komitet Narodowy EPAL, Stowarzyszenie Przemysłu Tartacznego, wspólnie podjęły działania medialne, w tym konferencja prasowa i kilka spotkań z przedstawicielami Rządu oraz lasów Państwowych, których celem było zwrócenie uwagi na problem oraz podjęcie przez rządzących odpowiednich działań. Miało to być wprowadzenie ograniczenia eksportu polskiego drewna, które jest główną przyczyną największego w historii wzrostu cen tego surowca i jego pochodnych. Walka o zatrzymanie polskiego drewna w kraju trwa, jednak akcja medialna przełożyła się na określone działania Lasów Państwowych, które powołały specjalny zespół, którego zadaniem jest opracowanie optymalnych rozwiązań, które wyeliminują zagrożenia dla polskich przedsiębiorców. Na wniosek prezesa związku POiD Janusza Komurkiewicza oraz dyrektora zarządzającego POiD Pawła Wróblewskiego, Związek POiD został dołączony do udziału w spotkaniach zespołu. Dzięki temu Związek, reprezentując branże może mieć bezpośredni wpływ na kształtowanie polityki drzewnej. 

Środowisko

W tym roku Polska dołącza do wyjątkowego grona Państw prowadzących ekonomię zrównoważonego rozwoju w zakresie gospodarowania odpadami PCV pochodzenia okiennego i drzwiowego. Był to jeden z tematów poruszanych na XI Kongresie Stolarki Polskiej i który stał się też impulsem do wdrożenia go w ramach działań POiD. O ten ekologiczny aspekt rozszerzony został projekt DOBRY MONTAŻ. Tym razem DOBRY MONTAŻ staje się  społeczno/ekologicznym projektem pod hasłem „Buduj dla Pokoleń", który ma na celu podkreślanie wagi rozwiązań energooszczędnych i ich wpływu na minimalizacje CO2 do środowiska, ale także zwrócenie uwagi na tematy związane z odzyskiwaniem surowców w myśl gospodarki w obiegu zamkniętym. Akcja, podobnie jak w poprzedniej edycji, ma na celu edukowanie konsumentów w jaki sposób pozyskać dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze". Pokaże ekologiczne i ekonomiczne korzyści zastosowania montażu warstwowego, nazywanego „ciepłym". Będzie rekomendować rozwiązania wygodne w użytkowaniu, a przede wszystkim energooszczędne. Odpowie na pytania: jak wybrać produkty dobre dla planety? Dlaczego warto postawić na okna z recyklingu? Gdzie oddać zużyte wyroby stolarki? Jak powinien wyglądać dobry i ekologiczny montaż? Uświadomi konsumentów, że z surowców wtórnych powstają równie wartościowe produkty co z pierwotnych. Ci którzy znają program nie zdziwi zielony rebranding, który został zaprojektowany zgodnie z kierunkiem rozwoju akcji. Nowi użytkownicy nie będą mieli wątpliwości co do wymownego przesłania „Buduj dla pokoleń".

Projekt dociera również do organizacji, czy firm zajmujących się odbiorem i recyklingiem materiałów budowlanych. W ramach projektu podjęto współpracę z organizacją EPPA, Europejskim Stowarzyszeniem branżowym  producentów systemów profili okiennych z twardego PCV oraz Vinyl Plus.  Celem współpracy jest wsparcie branży okiennej na płaszczyźnie odbioru i recyklingu starej stolarki otworowej pochodzącej z demontażu. Planowane są działania w celu aktywowania punktów zbiórki okien, żaluzji i drzwi w całej Polsce, aby w następnej kolejności wykorzystać je do wytworzenia regranulatów PCV do ponownego wykorzystania.

Edukacja

Związek POiD nieprzerwanie realizuje swoja misję edukacyjną. Dział szkoleniowy prowadzi systematycznie techniczne szkolenia dla firm członkowskich, a także jest organizatorem szkoleń dla uczniów i nauczycieli w ramach podnoszenia kwalifikacji zawodu „monter stolarki". Uczniowie szkół branżowych mogą zdobywać przydatne informacje związane z prawidłową instalacją stolarki budowlanej również dzięki grupie „Porozmawiajmy o DOBRYM MONTAŻU". Czas spędzony poza murami szkoły może być bardzo owocny, zwłaszcza jeśli swoją wiedzą dzielą się eksperci - w tej roli występują Partnerzy oraz Ambasadorzy kampanii „DOBRY MONTAŻ". Społeczność „Porozmawiajmy o DOBRYM MONTAŻU" liczy już dziś niemal 100 członków, a opiera się o interakcję online - uczniowie w czasie rzeczywistym mogą uzyskiwać odpowiedzi na interesujące ich pytania, korzystać z filmowej bazy wiedzy i zaplanowanych szkoleń live. Wciąż wzrasta ilość młodzieży zainteresowanych zawodem „montera stolarki", zwłaszcza w zakresie inteligentnych rozwiązań.

Specjalizacja „montera stolarki" jest obecna w szkołach branżowych pierwszego stopnia od 3 lat. We wrześniu tego roku została uruchomiona procedura wdrażania do systemu edukacji  specjalizacji „technik montażu i automatyki stolarki budowlanej" w szkołach branżowych II stopnia. Prace trwają w ekspresowym tempie, a specjalizacja związana z naszą branżą trafi do oferty szkolnictwa wraz z kolejnym rokiem szkolnym. To szansa na zwiększenie atrakcyjności promowanych zawodów, a jednocześnie odpowiedź na potrzeby młodszego pokolenia, która chce związać swoją przyszłość z branżą stolarki budowlanej. Celem jest również zapełnienie pustki, która wytworzyła się na rynku pracy przechodzącym od kilku lat deficyt na wykwalifikowanych specjalistów. Dotyczy to zarówno firm wykonawczych jak i przedsiębiorstw specjalizujących się w produkcji. Zadanie to realizowane jest w porozumieniu z Departamentem Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego. W pracach bierze udział przedstawiciel POiD Augustyn Zioło, który został powołany  do eksperckiego zespołu programowego kwalifikacji.

Podsumowując kończący się rok wyraźnie widać, że całe środowisko zainteresowane rozwojem branży stolarki otworowej wciąż podejmuje kolejne wyzwania i skutecznie je realizuje. Począwszy od różnych form promocji po wspólne poszukiwania możliwości efektywnego ekonomicznie, ale też przyjaznego społecznie i środowiskowo zrównoważonego rozwoju poszczególnych przedsiębiorstw. Dzięki temu jeszcze bardziej zahartowana branża może wejść w kolejny rok z optymizmem. 

Nadesłał:

magdalena.wozniak@theimagine.pl

Przeczytaj również: