Po co firmom jest potrzebny co-development?
Opracowanie i wprowadzenie na rynek nowych produktów niesie za sobą również wyzwania natury finansowej, organizacyjnej i technicznej, niekiedy skutkujące niepowodzeniem całego przedsięwzięcia. Jak zatem zwiększyć szansę na sukces? Kluczem jest co-development!
Co-development, czyli wspólny rozwój produktu z klientem, zmniejsza ryzyko i zwiększa szansę na sukces przy wprowadzaniu na rynek nowych rozwiązań. W tym procesie dwie firmy wspólnie wykorzystują wiedzę, technologię i siłę roboczą, tworząc środowisko korzystne dla obu stron. W efekcie przekłada się to na osiąganie lepszych wyników.
|
Co zrobić, gdy nie wiemy, czego chcemy?
Cezary Naliwajek, Commercial Director Insulation Europe z firmy Thermaflex, bazując na przykładach udanych wdrożeń, wskazuje na kilka powodów do tego, by skorzystać z zalet co-developmentu: Regularnie zdarza się, że dana firma ma określony pomysł lub wizję nowego produktu, jednak w dalszej części procesu często okazuje się, że założenia były błędne, a pomysł jest niewykonalny. Dlatego tak ważne jest nie tylko znalezienie partnera posiadającego odpowiednią wiedzę, ale także nawiązanie współpracy na wczesnym etapie rozwoju nowego produktu. Zapobiega to sytuacji, w której opracowany produkt ostatecznie okazuje się bardzo trudny do wytworzenia lub inwestycja pochłania zbyt dużo czasu i środków.
Rozwój, innowacje, ograniczenie kosztów i ryzyka
Chociaż tworzenie kreatywnych i innowacyjnych technologii może być ekscytujące, planowane rozwiązania w konsekwencji mogą okazać trudne do wyprodukowania lub nie działają w pożądany sposób. „Gdy od początku projektu konsultujemy się z partnerem współtworzącym, dysponującym wiedzą na temat praktycznych aspektów zastosowanych innowacji oraz ich produkcji, wtedy zaoszczędzamy czas na poprawkach i unikamy robienia kroków wstecz w trakcie realizacji projektu.” - wyjaśnia ekspert Thermaflex i dodaje: „Wspólny rozwój to także większa oszczędność kosztów oraz możliwość wprowadzania innowacji. Nawiązanie współpracy partnerskiej będzie szczególnie korzystne przy opracowywaniu nowych i innowacyjnych rozwiązań. Badania pokazują, że w przypadku przeciętnej firmy, 33% sprzedaży i 26% rentowności pochodzi z produktów lub usług wprowadzonych w ciągu ostatnich czterech lat.”
Cezary Naliwajek wskazuje także na to, że opracowanie nowego produktu zwykle wiąże się z ryzykiem, a dzieląc projekt z partnerem, mamy możliwość jego zmniejszenia.
Razem ku lepszemu
Doświadczenie pokazuje, że dzięki działaniom co-development można znacznie skrócić cykl rozwoju produktu - szczególnie jeśli zaczniemy współpracę już na wczesnym etapie.
- Krótszy czas wprowadzenia na rynek produktu może znacznie zwiększyć potencjalny zysk. Ponadto budujemy dzięki temu przewagę konkurencyjną, wyższe marże i dochód, a poniesione inwestycje zwracają się szybciej – mówi ekspert z firmy Thermaflex.
Co-development oznacza wspólną pracę. W przypadku Thermaflex, podczas tego procesu firma dzieli się z partnerem biznesowym całą swoją wiedzą, umiejętnościami i możliwościami, co przynosi strategiczne korzyści obu stronom. Dzięki zgromadzonej wiedzy w zakresie materiałów piankowych z certyfikatem "cradle-to-cradle", innowacjom i szerokiej gamie produktów, wspólnie opracowywane są wyjątkowe rozwiązania. Są one szeroko wykorzystywane przez partnerów Thermaflex działających na rynku motoryzacyjnym, stoczniowym, chłodniczym, instalacyjnym, budowlanym, wnętrzarskim, komunikacji miejskiej, placów zabaw czy materacy.