Młodzi na swoim. Dwudziestolatkowie wybierają energooszczędne rozwiązania
Aż 91 proc. osób mających 18-29 lat deklaruje, że gdyby planowało budowę domu, wybrałoby rozwiązania energooszczędne. Prawie 2 na 3 respondentów w tym wieku informacji o budowie domu szuka w Internecie.
Aż 91 proc. osób mających 18-29 lat deklaruje, że gdyby planowało budowę domu, wybrałoby rozwiązania energooszczędne. Prawie 2 na 3 respondentów w tym wieku informacji o budowie domu szuka w Internecie.
|
Według danych raportu „Budownictwo energooszczędne oczami Polaków” młodzi chętniej od osób starszych są skłonni sięgać po rozwiązania energooszczędne. 9 na 10 respondentów, którzy nie ukończyli 30 roku życia, chce dbać o bilans energetyczny swojego domu. Tymczasem w grupie 40-49 lat, odsetek wynosi 74 proc.
Młodzi lubią nowinki technologiczne
Jeszcze większe różnice można zaobserwować w przypadku rozwiązań inteligentnych – 7 na 10 dwudziestolatków jest gotowych na tego typu instalacje, gdy tymczasem w grupie 40-49 taką gotowość deklaruje jedynie 44 proc. Co trzeci respondent w tej grupie nie chciałby mieć wcale inteligentnych systemów. – Dane z raportu pokazują, że poziom wiedzy na temat budownictwa energooszczędnego i inteligentnych rozwiązań, które również mają znaczący wpływ na efektywność energetyczną naszych domów, jest najwyższy wśród najmłodszej grupy inwestorów. Nic dziwnego, w końcu młodzi ludzie na co dzień korzystają z różnego rodzaju mobilnych aplikacji – mówi Aleksandra Stępniak, ekspert kampanii Nie trać energii z firmy Danfoss Poland.
Dzięki zastosowaniu takich aplikacji możemy na przykład zdalnie kontrolować temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach - również, gdy znajdujemy się poza domem. Przekłada się to nie tylko na znaczne podwyższenie komfortu, ale również na korzyści finansowe wynikające z oszczędzania energii grzewczej.
Internet jako źródło wiedzy
Do energooszczędności młodych Polaków przekonują zwłaszcza niższe koszty eksploatacji (71 proc.). 13 proc. wybrałoby takie rozwiązania, ponieważ rodzina lub znajomi posiadają taki dom. Jedynie 7 proc. osób w wieku 18-29 lat zwróciło uwagę na pozytywny wpływ na środowisko jako argument za skorzystaniem z energooszczędnych technologii.
63 proc. respondentów w tej kategorii wiekowej inspiracji i informacji związanych z budową domu szuka w Internecie, 31 proc. bazuje na doświadczeniach znajomych, a 23 proc. sięga po czasopisma i magazyny branżowe. - Najmłodszą grupę respondentów badania do budowy domu przekonują niższe rachunki eksploatacyjne. Dobry materiał do budowy ścian, izolacja termiczna, energooszczędne okna i nowoczesny system grzewczy przynoszą określone korzyści ekonomiczne gospodarstwom domowym, a także pozytywnie wpływają na środowisko. Wokół budownictwa energooszczędnego krąży wiele mitów związanych z ceną czy dostępnością rozwiązań. Cieszy, że młodzi ludzie są na tyle kompetentni, aby wiedzę na ten temat czerpać z różnych źródeł – mówi Robert Janiak, ekspert kampanii Nie trać energii z firmy H+H.
Problemy związane z posiadaniem domu
Osoby do 30. roku życia zapytane o obawy związane z posiadaniem domu wskazują na liczne obowiązki (69 proc.), wysokie koszty eksploatacji (46 proc.), a także wysoki koszt remontów (38 proc.). Częściej niż pozostałe grupy wiekowe jako niedogodność wskazywały lokalizację – domy najczęściej budowane są z dala od centrów miast.
Aby poprawić komfort w swoim domu, wszyscy respondenci w wieku do 29 lat zadeklarowali gotowość inwestycyjną na poziomie 10-20 tys. złotych. Osoby starsze, w wieku 30-39 lat jako widełki wskazały 20-50 tys. zł.
***
O kampanii
Zgłębianie wiedzy na temat procesu budowy i remontu domu, nowoczesnych rozwiązań i koniecznych formalności to zadanie, które pochłania mnóstwo energii. Misją kampanii „Nie trać energii” jest przybliżenie idei domów energooszczędnych, obalenie mitów na temat ich budowy oraz edukowanie o korzyściach wynikających ze stosowania sprawdzonych i łatwo dostępnych rozwiązań w domach energooszczędnych. W ramach kampanii dzielimy się wiedzą i inspirujemy, jak wybudować lub wyremontować dom, który będzie energooszczędny i komfortowy. Pokazujemy, że stosując sprawdzone i nowoczesne rozwiązania, zyskujemy nie tylko niższe rachunki i oszczędność energii, ale wpływamy przede wszystkim na komfort i zdrowie naszych najbliższych i sąsiadów. Podnosząc efektywność energetyczną budynków w istotny sposób walczymy też ze smogiem i zanieczyszczeniem powietrza.
Organizatorami kampanii są firmy: Danfoss Poland, H+H, ROCKWOOL, VELUX.
Więcej informacji na www.nietracenergii.pl i Facebooku.
Nadesłał:
Publikacja_EUROPE
|